California Dreaming – neo-noir (poza drzwiami percepcji)
Film noir był jednym z najbardziej rozpoznawalnych nurtów klasycznego kina amerykańskiego, a zarazem nietypowym – to tu, w ociekającym domyślnym optymizmem społeczeństwie amerykańskim, kanalizował się pesymizm, a czasem wręcz nihilizm. Noir okazało się zarazem jednym z najtrwalszych zjawisk popkultury, nie tylko do dziś silnie na wpływającym, ale też adaptującym się do jej rozlicznych kolejnych przejawów, takich jak np. retro (retro-noir), obsesja technologiczną przyszłością (tech-noir) albo fascynacja miejskością (Boston-noir). W duchu festiwalu najwięcej miejsca zajmie stoner-noir, czyli kalifornijski noir poza drzwiami percepcji.
Patrycja Włodek – doktor habilitowana nauk o sztuce, profesorka UKEN w Krakowie. Autorka książek „Wszystko noir?”. O inspiracjach i wariantach – życie po życiu film noir (2022; (nagroda im. Bolesława Michałka dla najlepszej filmoznawczej książki roku), Kres niewinności. Obraz i upamiętnienie ery Eisenhowera w amerykańskich filmach i serialach – pomiędzy reprezentacją, nostalgią a krytycznym retro (2018) i „Świat był przemoczoną pustką. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie” (2015), a także licznych tekstów o tematyce filmowej. Staje współpracuje z czasopismem „Ekrany”, zajmuje się przede wszystkim historią kina amerykańskiego i serialami nowej generacji.
Bilety / Wejściówki
Zapraszamy na stronę GO OUT w celu zakupu biletów